Vistelsen i Ryssland

Lite olika bilder från vår senaste resa till St Petersburg. Huset vi bodde i, Petershof, Shoppingcenter, vår Ryska docka och båtarna somåker i vattnet. Lite olika bilder från vår senaste resa till St Petersburg. Huset vi bodde i, Petershof, Shoppingcenter, vår Ryska docka och båtarna somåker i vattnet.

Onsdagen den 25 augusti landade vi i St Petersburg. Den här gången gick passagen genom passkontrollen väldigt smidigt och vi satt snart i bilen på väg in till själva stan. Och mycket riktigt, chauffören som hämtade oss hade mitt ny recept i handen, precis om de sagt till oss inför resan.

Den här gången valde vi att hyra en lägenhet, vilket visade sig vara ett mycket bra drag! För även om fasaden till huset såg slitet ut och entrén till trappuppgången var genom en stor brun plåtdörr så var lägenheten jättefin. Och eftersom vi nu går på AIP-kost så hade vi behov av att kunna laga vår egen mat i så stor utsträckning som möjligt. Skönt också att inte behöva anpassa sig efter hotellets frukosttider och en städerska som ska in och städa då vår plan var att arbeta en del också eftersom vi båda har jobb som möjliggör arbete på distans. Dessutom fick vi lite större yta att röra oss på och en soffa att hänga i på kvällarna. Så när vi landat blev vi först körda till lägenheten. In i lägenheten och packa upp för att sedan leta reda på en matbutik å vi kunde handla mat. Vi hittade två bra och välsorterade matbutiker och det var faktiskt inte så krångligt att handla som vi först kanske trodde att det skulle bli. Efter det var vi på väg till vårt första besök på kliniken.

För redan samma dag som vi kom till St Petersburg skulle vi göra en behandling till med Oktagam. Den tredje behandlingen sker samma dag som insättningen och fungerar allting som det är tänkt, blir det två behandlingar till efter positivt graviditetstest. Fast då hemma i Sverige så klart.

Dagen efter gick vi tillbaks till kliniken. Den här gången skulle jag vara på fastade mage då alla blodproverna skulle tas, och då bland annat de prover som de inte var nöjda med hur kliniken i Sverige hade rapporterat dem. Direkt efter det fick jag åter igen ett stick i armen, den här gången med den medicin vi fick utskrivet när vi landande. Det visade sig vara fem ampuller med någon näring som skulle in för att boosta livmodern lite till, och dessa ampuller skulle ges en gång om dagen i fem dagar.

Samtidigt gjorde vi också ett ultraljud och slemhinnan hade ökat i tjocklek och var nu uppe i 5 mm. Läkaren var nöjd. Det var ju minst några dagar kvar till insättning så den skulle hinna växa ytterligare och vara minst 6 mm när det var dags. Blodproverna visade sig också vara bra så inge mer extra insatser för den sakens skull. Så lättad jag blev! Min kropp hade svarat på de ökade nivåerna av hormoner efter det sista ultraljudet hemma. Bara att fortsätta.

Vi fick också en uppdaterad plan och det visade sig att många av dagarna hade vi så kallad fri lek där vi inte skulle ha några besök till kliniken alls eller bara korta besök på morgonen så att resten av dagen var fri. Och det passade oss ganska bra eftersom vi inte bara var här på semester utan skulle jobba också. Men då vi fick mer tid än vad vi trodde till fri lek passade vi givetvis även på att turista lite mer i St Petersburg. Förra gången vi var här var det ju fortfarande vinter. Nu var det grönt på alla tråden och fortfarande ganska varmt. Det är verkligen en gigantisk stad med ca 5 miljoner invånare, och ännu fler när alla arbetspendlare kommer in till sina jobb. Och är man intresserad av arkitektur och stora och pompösa byggnader är det verkligen en stad man ska åka till. Så otroligt många stora och pampiga byggnader! Och många av dem är otroligt fina. Dessutom håller de på att ruta upp många fasader vilket gör att staden just nu får ett facelift.

Vi passade på att gå lite på stan och hittade tt jättestort shoppingcenter. Där öpte vi en sådan där rysk trädocka med flera dokor i en. Den kommer givetvis att stå i barnrummet om det här fungerar. Någonting från det land som barnet faktiskt har en koppling till. Vi åkte också en guidad tur med båt och vi följde med på en av klinikens egna utflykter till Petershof, ett fantastiskt ställe en bit utanför stan.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

• Lotta » Graviditetstest:  ”Men vilket fantastiskt besked! Stort stort grattis! Nu hejar vi på pricken ända ..”

• Annika » Graviditetstest:  ”Jag hade på pricken samma hcg när jag väntade tvillingar. Just saying ;) denna g..”

• Linda W » Graviditetstest:  ”Åh vad härligt att läsa!! Stort grattis ❤️ Håller tummarna på att allt går bra n”

• Christina » Graviditetstest:  ”Vilket underbart besked! Håller båda tummarna för Pricken!”

• Marie » Graviditetstest:  ”Vilken härlig läsning o vilken lycka. Jag kunde knappt se texten då jag blev så ..”